NYHET
Vaddå kollektivtrafik!
Regeringens budgetförslag lämnar många frågor obesvarade. Välfärdens behov i allmänhet och sjukvårdens behov i synnerhet är inte den högst prioriterade frågan i budgeten. Inte heller en fråga som i Västra Götalandsregionen berör många dagligen, nämligen kollektivtrafiken. Innan pandemin var regionen på väg att nå fördubblingsmålet, en utveckling som stannade av och vände nedåt. Numera är vi uppe på 90–91% av resandet innan pandemin. Och vi är bland de bästa i landet. Vi ser dessutom att resmönstren har påverkats efter pandemin.
Vi tror att det delvis beror på mer arbete på distans men framför allt för att regeringens politik i första hand gynnar bilismen på bekostnad av kollektivtrafiken. Sänkningen av reduktionsplikten, återtagandet av förslaget till ett färdmedelsneutralt reseavdrag, höjningen av reseavdraget för dem som reser till jobbet med bil, slopad flygskatt, slopad subvention till inköp av elbilar, sänkningen av bränsleskatten och den bräckliga infrastrukturen sammantaget påverkar människors val av färdmedel. Faktum kvarstår. Våra arbetsmarknadsnav klarar inte att svälja fler bilar – även om de går på el. Det brukar sägas att dagens bilar står still i cirka 70–80% av tiden, uppemot 90% i framtiden. De tar plats i våra städer. I stället för att göra staden anpassad till människorna har man historiskt anpassat dem efter bilarna. Fortfarande har många hushåll runtom i regionen två bilar. Skälet är enkelt. Resetiden i, tillgången till, priset på och tryggheten i och runt kollektivtrafiken påverkar alla vårt val av resande. Att kollektivtrafiken ger minskade utsläpp verkar inte vara tillräckligt skäl för valet av färdmedel.
I regionen 2023 var 46,7% av kollektivtrafikens kostnader finansierade genom biljettintäkter. Resten är skattefinansierad. Ändå upplever många att priserna är för höga och tillgängligheten för dålig. Trots stora satsningar på nya fordon och utveckling av trafiken kommer ingen region ensamt att klara av att både bygga ut trafiken och också hålla nere priserna. Det är i ljuset av detta som man måste se regeringens förslag till budget där stödet till hållbara transporter är näst intill obefintligt. Även inom infrastrukturpolitiken väljer regeringen att göra betydligt större satsningar på underhåll av vägar än järnvägar. Alla som åker tåg vet hur eftersatt underhållet av järnvägar är.
I en regeringskonstellation där M och SD har det sista ordet i det mesta har varken klimatet eller det kollektiva resandet någon plats!
Bijan Zainali